ACT methode

Zou jij het gevecht met je gedachten willen staken? Wil jij ook meer weten over een methoden waarin je waarden centraal staan? Nieuwsgierig geworden wat ACT voor jou kan betekenen?

Wat is ACT?

Ken jij ACT al? (zeg: ekt) ACT staat voor acceptance and committent therapy. Met ACT geven we je tools om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt in het leven, zodat je kan blijven investeren in de dingen die je écht belangrijk vindt.

Nieuwsgierig of ACT ook wat voor jou is? Lees dan hieronder verder.


Hoe werkt ACT?

ACT is een manier van coaching en therapie waarbij het doel niet is om de klachten te verminderen, maar dat je persoonlijk veerkrachtiger te worden. Bij ACT gaan we vooral actief aan de slag. Met oefeningen en metaforen tijdens de coachgesprekken, maar ook door er thuis mee aan de slag te gaan.

Aan het eind van het traject hebben we dus niet direct je problemen opgelost, maar heb je veerkracht en psychologische flexibiliteit ontwikkeld. Waardoor je bij tegenslagen bruikbare praktische handvatten hebt om met deze tegenslagen om te gaan.

Het ACT model bestaat uit zes verschillende processen/vaardigheden. In de coachgesprekken zullen we uiteindelijk alles zes de processen aan de orde laten komen. In onderstaande afbeelding vind je het ACT model weergegeven.

Hieronder vind je een korte toelichting bij de verschillende processen:

  • Acceptatie: ruimte maken voor vervelende ervaringen.
  • Defusie: afstand nemen van je gedachten.
  • Het Zelf: flexibel omgaan met je zelf(beeld).
  • Hier en Nu: aandacht voor het Hier en Nu.
  • Waarden: stilstaan bij wat je echt belangrijk vindt.
  • Toegewijd Handelen: investeren in je waarden.

In het coachtraject gaan we met deze verschillende processen aan de slag.

Inspiratie

ACT kent in Nederland en internationaal steeds meer coaches en therapeuten die met ACT werken. En het leuke van ACT is dat daar ook verschillende filmpjes en andere materialen bij zijn ontwikkeld. Eén van die mensen is Russ Harris. Hij is werkzaam als ACT therapeut in Australië. Hij heeft verschillende filmpjes over ACT gemaakt. Eén van de mooie filmpjes vind ik die van het keuzepunt. Eén van de fijne ACT oefeningen die je een stuk bewust maken welke neiging wij hebben met ons gedachten en de manier waarop we handelen. Bekijk via deze link het filmpje en hieronder vind je de afbeelding van het keuzepunt.

Het resultaat

Het leven kent veel mooie momenten, maar helaas ook zijn tegenslagen. Na coaching met ACT heb je veerkracht en flexibiliteit ontwikkelt. Het is vaak het gevecht tegen onze (negatieve) gedachten en (negatieve) emoties die ons heel veel energie kosten. Aan het eind van het traject zal je deze gedachten en emoties nog steeds ervaren, maar je hebt geleerd om het gevecht te staken. Met humor en praktische oefeningen weet jij straks dat ze jou niet meer langer in de greep zullen houden.

Heb je een vraag of interesse?

Heb je een vraag? Wil je weten of ACT wel een methode is die bij jou past? Coaching is maatwerk, dus bel of mail me gerust en dan overleggen we wat ik voor jou zou kunnen betekenen.