Ook in afgelopen weken heb ik dat ervaren. Zowel bij mezelf, als in mijn gezin en ook in gesprekken met klanten.

Aangrijpende gebeurtenissen

Soms gebeuren er aangrijpende dingen in ons leven die heel veel impact hebben. In mijn leven was dat bij de geboorte van onze oudste zoon waar ik rond zijn geboorte op de verloskundige-IC belandde met een levensbedreigende zwangerschapsvergiftiging. Het liep goed af, maar lange tijd heb ik daar nog de gevolgen van ervaren.

Op emotioneel, lichamelijk, maar vooral op mentaal vlak. Wat mij in die tijd toch verbaasd heeft, is mijn veerkracht. De veerkracht om na zo n situatie van grote impact toch weer op te veren. Nee het was geen quick-fix, maar een geleidelijk proces van herstel. Het is wel een proces geweest dat mij veel inzicht heeft gegeven. Ook nu als stress en burn-out coach zie ik dat mijn ervaringen uit de gevolgen van mijn HELLP-sydroom (zwangerschapsvergiftiging) veel overlap kent met de het herstel van chronische stressklachten en burn-out.

Veerkracht - definitie

Wat ik in mijn persoonlijke herstel heb gezien, zijn een paar dingen die bijdragen hebben aan mijn veerkracht. Voordat ik dat met jullie deel, wil ik nog even ingaan op de defintie van veerkracht.

Veerkracht: de vaardigheid van een persoon om met verrassingen, veranderingen en onverwachte tegenslagen zinvol om te gaan. (uit het boek van Paul Donders). Of Brené Brown: het vermogen om tegenslagen te overwinnen.

Wat zorgde bij mij voor veerkracht in de tijd na mijn zwangerschapsvergiftiging? Ik ben dat op een rijtje gaan zetten en ik kwam tot de volgende opsomming met voorbeelden. Ik denk dat ze jou ook kunnen helpen bij het ontwikkelen van veerkracht.

Iedere dag (realistische) kleine doelen stellen :

Al in mijn ziekenhuisbed (ik mocht er toen nog niet uit) na mijn bevalling had ik (onbewust) kleine doelen. Eerst was dat borstvoeding kunnen geven. Toen ik mijn bed uit mocht, mijn zoon zelf verschonen. Thuis deed ik dat ook. Iedere dag bedacht ik wat ik die dag wilde doen. Een wandeling, een kraamvisite. Iedere keer iets om naar uit te kijken. Wel passend met wat ik op dat moment aankon.

Wandelen, wandelen, wandelen:

Toen ik daar fysiek toe in staat was, ging ik iedere dag naar buiten. Eerst een klein blokje om met mijn zoon in de wagen. Na een tijdje liepen we vaak 1-2 uur per dag. In de wijk, in het bos. Het werkte voor mij heel goed. Het gaf ontspanning en dat leerde ik pas in mijn opleiding van stress en burn-out coaching, het heeft mij stresssysteem laten herstellen.

Ruimte geven aan emoties:

Er was in die tijd veel te verwerken. Ik schreef soms dingen op. Tijdens mijn wandelingen gaf ik ruimte aan de emoties die er waren. Daarnaast kon ik er goed met mijn man over praten. Er was ook onbegrip. Uiterlijk was er niets aan mij te zien. Dat onbegrip heb ik vooral gelaten. Ik ben vooral op mezelf en mijn zoon en man gericht geweest. Gericht op wat ik aankon.

Voldoende slaap:

De eerste tijd gaf ik borstvoeding. Als mijn zoon dan rond half 7-7 uur kwam om gevoed te worden en daarna weer heerlijk in slaap viel in zijn bedje. Ging ik zelf ook gewoon terug naar bed. Ik was vaak nog erg moe en heb (onbewust) veel ruimte voor herstel van mijn eigen lichaam ingebouwd.

Voldoende ontspanning:

Fotograferen vond ik altijd al leuk. Door mijn mentale klachten (zoals concentratie) kon ik maar weinig in gezelschap. De prikkels waren snel te veel. Toch deed ik in die tijd een cursus fotografie in een kleine groep, veel buiten, maar vooral iets wat mijn brein een nieuwe uitdaging gaf. het zorgde voor mij voor de nodig ontspanning.

arrow_back arrow_forward

Veerkracht in deze tijd

Ook in deze corona tijd. die op een heel andere manier aangrijpend is, merk ik dat veel van de 'dingen' die mij toen veerkracht gaven mij nu ook veerkracht geven. We zijn bij ziekte zo vaak gericht op beter worden, of kijken naar wat we allemaal niet meer kunnen. Maar wat als we ons nu veel meer zouden richten op wat je wél kan en daar vanuit nieuwe doelen stellen en nieuw perspectief krijgen. Dat gaat vaak in kleine stapjes en het is ook niet altijd makkelijk, maar het zal wel meer veerkracht geven.

Hoe gaat het met jouw veerkracht?

Zou jij wel handvatten willen krijgen om meer veerkracht te ontwikkelen? Heb jij gezondheidsklachten (lichamelijk of stressklachten etc.) en weet jij niet hoe je met deze klachten toch veerkracht kan ontwikkelen?

Dan wil ik je uitnodigen voor een vrijblijvende telefonische kennismaking. Misschien vind je het nog lastig om je vraag echt concreet te maken. Het model van positieve gezondheid kan je helpen bij die inzicht. Via deze link kan je zelf het model bekijken en via deze kan je de vragenlijst invullen. Dan krijg je ook direct een score te zien. Op basis van de resultaten van dit spinnenweb, ga ik graag met je in gesprek. Hieronder wordt het model weergegeven.

Veel werkgevers zijn bereid om een coachtraject (deels) te bekostigen. Vraag deze mogelijkheden na!

Coach, Trainer en Adviseur

Vanessa Wijnberger

Mijn naam is Vanessa. Ik ga graag met je in gesprek om de mogelijkheden voor coaching of een training te bespreken. Ik ben loopbaancoach en stress- en burn-out coach. Mijn motivatie is dat jij (weer) regie neemt in jouw loopbaan of jouw situatie.