Welke invloed kan ik zelf uitoefenen?

Ik kan weining invloed uitoefenen op het corona beleid. Ik kan ook weining invloed uitoefenen op dat het virus zich verder aan het verspreiden is. Wat ik veel om me heen zie en bij tijd en wijlen ook bij mezelf, dat het veel angst bij mensen teweeg brengt. Als je het woord corona al noemt, geeft dan bij velen een stressreactie in het lichaam. En dat is nu net iets waar je zelf wel invloed op kan uit gaan oefenen als je maar de juiste handvatten hebt.

Negatieve blik

Met een persconferentie vanavond waarin weer nieuwe maatregelen worden genomen om het virus onder controle te krijgen, doet allemaal wat met ons. Een opmerking van de minister dat als we er ons niet aanhouden, dan volgen maatregelen. In mij komt dan mijn opstandige kind naar voren. (Wees gerust, ik houd met wel aan de regels), maar het doet wel wat met mij. Alle inperkende maatregelen zorgen ervoor dat ons wereldje steeds kleiner wordt en dat we daar misschien wel het virus inperken. Maar dat het op onze fysieke en mentale gezondheid veel impact zal hebben.

Tijd voor actie

Als stress- en burn-out coach zie ik momenteel al meer cliënten dan anders met stressklachten in mijn praktijk. De impact van de aanpassingen door de maatregelen zijn voor velen al best wel groot. Ons stresssysteem reageert daar ook op en dat houden we in stand als we niet goed voor onszelf blijven zorgen. Vanuit de overheid klinkt vooral het geluid dat we ons aan de maatregelen moeten houden. Ik zou graag veel meer het geluid willen laten klinken dat het nodig is dat we juist nu zorgen voor veerkracht en vitaliteit door goed voor ons zelf te blijven zorgen.

Waar denk ik dan aan?

Voeding, beweging, voldoende pauzes op een werkdag. Op andere manieren ervoor blijven zorgen dat je ook mensen live of via beeld blijft zien.

In coachgesprekken hebben we het vaak over een goede afwisseling tussen energiegevers en rustgevers en energieslurpers zoveel zien te schrappen van het lijstje. Nu zie ik met de maatregelen die op stapel liggen dat er waarschijnlijk meer energieslurpers mijn week binnen gaan dringen. Ik besef me om daarin veerkracht en vitaliteit te ontwikkelen, dat daar nu al werk aan de winkel is.

Wat ga ik zelf doen?

Ik kan mij lam laten slaan door alle maatregelen, maar dat zit niet in mijn aard. Ik wil daar wat aan doen. Ik wil anderen daarbij helpen. Maar dat begint bij mezelf. Ik kan daar zelf nu al keuzes in maken. Hieronder een paar voorbeelden waar ik mee ga beginnen.

Regelmatig met een vriendin afspreken waar ik ook eerlijk kan delen hoe het met mij gaat. Even echt mij hart luchten en niet opkroppen. Dat afspreken doe ik het liefst tijdens een wandeling, maar kan natuurlijk ook op gepaste afstand bij je thuis.

Mijn eetpatroon is er ook zo één. Als ik veel thuis ben, dan is het heel verleidelijk om tussendoor wat lekkers te nemen. Als ik niet oppas zit ik zo op 4-6 eetmomenten per dag. Afgelopen week had ik een nascholing welke impact dat heeft op mijn insuline-aanmaak. Mijn alvleesklier moet daardoor heel hard aan het werk voor de insuline aanmaak, waardoor het minder kan richten op de spijsvertering. En het geeft flinke suikerdips gedurende de dag. Nu ik weer weet wat de impact is van die eetmomenten, probeer ik die eetmomenten echt te beperken tot mijn hoofdmaaltijden. En de volgende stap wordt om ook eens kritisch te kijken naar wat ik op tafel zet. Maar nu niet alles tegelijk. Dit is de eerste stap.

De beste hersteller gedurende en na een werkdag is wandelen. Even in een normaal tempo bewegen zorgt voor ontspanning en herstel van mijn lichaam. Vooral als we veel thuiswerken, is dit extra belangrijk. Even een pauze wandeling. Of in de avond alleen of met je partner een wandeling maken geeft ook weer ruimte voor herstel.

Als gezin zullen we er de komende tijd niet echt heel makkelijk op uit kunnen trekken. Maar we kunnen wel proberen om keuzes te maken voor ons gezin. Door thuis leuke dingen te gaan doen, spellen, maar ook door naar buiten te blijven gaan.

Op tijd naar bed gaan is niet mijn sterkste kant. Maar slaap is wel één van de belangrijkste herstellers. Tijdens een goede slaap kunnen onze hersenen ordenen en is ons immuumsysteem ook hard aan het werk om dingen die niet goed voor ons zijn op te ruimen. Op mijn telefoon heb ik nu een bedtijdsignaal aangezet. Het helpt mij echt om eerder naar mijn bed te gaan. De toetsen zijn tegelijk geblokeerd zodat ik ook niet op sociale media kan (natuurlijk kan ik dit omzeilen, maar daar moet ik moeite voor doen...).

Wat levert het op?

Ik heb hierboven een paar dingen genoemd die voor mij helpend zijn om veerkrachtig en vitaal te blijven. Dat zorgt ervoor dat ik meer weerstand ga opbouwen en dat zal ook van invloed zijn op mijn immuumssyteem.

Chronische stress heeft namelijk een gigantisch negatieve invloed op ons immuumsysteem. Door chronische stress gaat ons lichaam zich op verschillende manieren aanpassen, waardoor we uiteindelijk naast stress ook lichamelijke klachten gaan ontwikkelen. Werken aan veerkracht en vitaliteit en ervoor zorgen dat de chronische stress verdwijnt, zorgt voor heel veel gezondheidswinst en daarmee dus ook een heel belangrijk geneesmiddel in de strijd van corona. Ik denk zelf een onderbelicht element in de strijd. Ook ik kan corona krijgen, maar door gezond te leven vergroot ik wel de kans dat mijn immuumsysteem sterker is en mijn klachten beperkt zullen blijven omdat mijn lichaam niet al lange tijd tegen de stressklachten heeft gestreden. De moeite waard dus om te beginnen met het opbouwen van vitaliteit!

Vind jij het lastig om deze vitaliteit op te gaan bouwen?

Of heb jij al lange tijd last van chronische stressklachten?

Stuur dan een bericht via de website, dan kunnen we in een vrijblijvend gesprek kijken of ik wat voor je kan betekenen.

Coach, Trainer en Adviseur

Vanessa Wijnberger

Mijn naam is Vanessa. Ik ga graag met je in gesprek om de mogelijkheden voor coaching of een training te bespreken. Ik ben loopbaancoach en stress- en burn-out coach. Mijn motivatie is dat jij (weer) regie neemt in jouw loopbaan of jouw situatie.