De impact van de lockdown

Wat gebeurt er met een puber die zijn kamer bijna niet meer uit komt? En op die kamer bijna alleen nog maar slaapt of online school en sociale contacten via het scherm heeft? Ik kan je zeggen dan slaan depressieve klachten ontzettend snel toe. En waarom zou je iets anders dan een trainingsbroek aan doen, of je haren kammen. Ik zag in een paar weken tijd een actieve en sportieve puber een sombere jongen worden. Ik hekende hem bijna niet meer.

Gelukkig zag hij het zelf ook.

Beweging

Twee opvallende veranderingen in zijn leven hadden de meeste impact:

  • van een heel actief en sportief leven minimaal 3 x per week sporten, maar meestal iedere dag naar bijna helemaal geen beweging.
  • van veel (live) sociale ontmoetingen en interactief naar alleen online video ontmoetingen.

Bij hem zag ik wat het met zijn stresssysteem deed en ook welke impact het bij hem had op zijn gemoedstoestand. Zijn hele stresssysteem raakte daarbij ook ontregeld.

Wat zorgde voor de verandering? De belangrijkste verandering was bij hem dat hij weer startte met bewegen. Hij ging touwtje springen op de trampoline en hardlopen. De impact die dat heeft op je brein en je hele stresssyteem is groot. Daarnaast is de impact ook groot op zijn gemoedstoestand die verbeterde zichtbaar en snel. De live ontmoetingen met een paar vrienden kon later ook worden opgestart. Dat deed ook veel met hem. Ik kreeg de meestal opgewekte en sportieve puber weer terug.

Vitaliteit

Langzaam kunnen we weer meer ons 'normale' leven gaan oppakken. De lagere scholen starten weer. De middelbare scholen zijn ook weer wat uren op school. Alleen veel werkenden zijn nog aan huis gebonden. Nog maar beperkt op kantoor en dan vaak ook nog met aanpassingen. Hoe zorg je dan goed voor jezelf? Hoe zorg jij er dan voor dat jij ook vitaal blijft? En wat is er dan nodig om niet zoals ik bij mijn puber zag, weg te zakken in somberheid en te weinig beweging?

Sta voor jezelf eens stil bij de volgende dingen:

  • beweeg ik nog voldoende?
  • hoe zit het met mijn eetgewoontes gedurende de dag, eet ik maximaal 5 momenten per dag?
  • neem ik voldoende pauzes tussendoor?
  • sociale contacten heb ik die nog naast het videobellen?
  • kom ik regelmatig buiten?

Hoe vaak heb jij nee geantwoord? 1, 2, 3 of allemaal?

Ik zou je willen uitnodigen om niet af te wachten als jij je herkent in het voorbeeld van mijn puber. En ook als je vaak nee hebt geantwoord. Met een paar aanpassingen kan je al heel veel bereiken. Weet je niet goed hoe? Stuur mij een persoonlijk bericht  met jouw situatie, dan ontvang je een persoonlijk advies in de mail.

Wil je liever een persoonlijk vrijblijvend gesprek? Dat kan bel of mail, dan bespreken we de mogelijkheden.

Ervaar jij veel stressklachten? Dan zijn er voor coaching verschillende mogelijkheden. Wil je weten welke mogelijkheden, lees dan hier eens verder.

Coach, Trainer en Adviseur

Vanessa Wijnberger

Mijn naam is Vanessa. Ik ga graag met je in gesprek om de mogelijkheden voor coaching of een training te bespreken. Ik ben loopbaancoach en stress- en burn-out coach. Mijn motivatie is dat jij (weer) regie neemt in jouw loopbaan of jouw situatie.